Didaktiskt Material

Under mina fältdagar berättade min handledare att deras tema på avdelningen var vänskap. Men när jag sedan kom ut på vfu:n med mitt material kom det fram att de bytt tema till sagor och då kände jag att det vore mer logiskt att byta material. 

Eftersom jag älskar att rita och att skriva kändes det nästan självklart att göra sagokort. Jag hade även lagt märke till att de äldsta barnen på avdelningen tränade på att skriva i den fria leken. De stora barnen har ett väldigt utvecklat språk och jag ville utmana deras fantasi och förmågan att skapa en egna berättelser med korten som stöd.


I Läroplan för förskolan (Lpfö98, rev.2016) framgår att förskolan ska sträva efter att varje barn utvecklar respekt och förmåga att ta hänsyn till andra. Eftersom det tidigare temat på förskolan handlade om vänskap ville jag knyta an genom att arbeta med turtagning och att barnen skulle lyssna på varandra när vi berättade våra sagor. Språkmålen som jag kopplar till mitt material handlar om att barnet utvecklar nyanserat talspråk samt sin förmåga att leka med ord, berätta och uttrycka tankar. Ett annat mål handlar om att utveckla intresse för bilder samt sin förmåga att använda sig av och samtala om dessa (Lpfö 98, rev.2016, s.10).


När vi utförde våra aktiviteter var det mellan tre och fyra barn som närvarade under aktiviteten. Då fick en slumpmässig person börja berätta och vi valde att ha korten lagda på bordet med bilden vänt uppåt. I en tidigare övning hade vi bilden neråt och jag gjorde bedömningen att det blev för svårt eftersom barnen då inte kunde planera i förväg vad som skulle hända i sagan. Varje barn fick några minuter på sig att berätta sin berättelse. Jag fick dock gå in och styra sagan mot ett slut om det gick flera minuter eftersom jag inte ville att de andra barnen skulle tröttna. Som pedagog måste jag ha förståelse för att det kan vara överväldigande att sitta 15-20min och bara lyssna på varandra.


Aktiviteten har gått bra och för varje gång jag utförde den kände jag mig tryggare med vad som fungerade och vad jag skulle undvika att göra. Jag tänker att man kan utmana barnen genom att begränsa antalet kort som de får använda så att barnen måste ha en klar bild i huvudet om vad de vill berätta.


De kommer att arbeta vidare med materialet på förskolan och min handledare trodde att de skulle utveckla korten och göra nya set eftersom barnen hade idéer på nya bilder. Jag såg även till att kopiera upp så att varje barn i gruppen fick sitt eget set att ta med hem och kunna använda hemma. På förskolan finns även ett set som är laminerat. Barnen var även intresserade av att använda appar som Puppetpals där man kan spela in sin röst och livliggöra bilder likt en teater.

 

 

VFU-Uppföljning
Under uppföljningen av VFU:n fick vi visa upp våra material och det var inspirerande att ta del av vad de andra har gjort och hur de har tänkt. Jag blev särskilt imponerad av att de flesta materialen var enkla i sin form men att de hade ett brett användningsområde där man kan få in många delar ur läroplanen.
 
 
 
 
 
 



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0