Dagen började med en presentation av föreläsarna Olsson Lindström och Åkesson som är museipedagoger och verksamma på Textilmuseet och Borås Museum. De berättade om respektive museum och visade bilder från olika workshops som varit på museerna. Vidare gav de exempel och strategier på hur de samlade barnen under guidade turer och vilka regler som gällde. De menade att det inte alltid är populärt att låta barnen röra vid objekten på utställningen och att det var viktigt att vara tydlig med vad som är och inte är tillåtet under utställningar.
Därefter fick vi en paus där vi skulle ut och samla naturmaterial som vi skulle använda till en senare uppgift under dagen. Vi delade in oss i två grupper och samlades runt ett stort vitt ark papper. Där gavs vi fria händer att måla och klistra med naturmaterialet som vi plockat. Jag känner att jag fortfarande har svårt att släppa taget om det konkreta och anamma abstrakt konst men känner att jag är en god bit på vägen eftersom det jag skapade inte var helt självklart för alla som tittade på min del av bilden.
Frågor jag funderade på under dagen:
Vilken relation har jag till museer?
Jag minns knappt vilka museum jag deltagit i under mina skolår. Det har ofta varit något man då inte var särskilt intresserad av eller att det var tråkigt på grund av att man var iväg med skolan. Det är sällan man får gå i sin egen takt och titta på utställningar vilket jag tror leder till ett ointresse och man upplever inget engagemang. Nu när jag själv får bestämma går jag gärna på utställningar och väljer sådant som jag är intresserad av. Jag tror att det kan finnas en nytta med att låta barn utforska på egen hand och inte så styrt som jag själv hade det när jag var liten. Ska man kunna ta till sig kunskap måste det kännas meningsfullt.
Förskolan ska sträva efter att varje barn känner delaktighet i sin egen kultur och utvecklar känsla och respekt för andra kulturer (Läroplan för förskolan, Lpfö 98 rev.2016 s.9)