Workshop: Drama 1

Det första dramapasset började med att Gunilla Fihn föreläste om drama, dess innebörd och hur vi kan använda oss av drama i den pedagogiska verksamheten.

 

Drama innebär att åskådliggöra genom handling, för att vidga ramarna för mänsklig existens. Under föreläsningen berättade Fihn1 om olika teorier kring lärande inom drama och en av teorierna handlade om att drama är ett sätt att lära om livet. Man skulle kunna säga att vi använder oss av drama för att visa känslor och återberättar genom handling.

 

Fihn pratade om att pedagoger bör inta ett lekfullt förhållningssätt där pedagogen kan ställa sig vid sidan om och se det som sker men även att bjuda på sig själv och vara positiv. Hon gav även exempel på så kallade dramalekar såsom spegelövningar, statyer, eller stopp-start. Personligen kan jag känna att just de här övningarna kan vara svåra för yngre barn och att man skulle behöva förenkla och anpassa övningarna så att även de minsta kan vara med.

 

Efter föreläsningen gjorde vi en del övningar där vi skulle röra oss kors och tvärs i rummet och hade vissa uppgifter. I ena övningen skulle vi byta riktning om vi gick in i en kurskamrat och i en annan skulle vi hålla ögonkontakt med en annan eller följa efter varandra. Jag upplevde en del känslor under övningarna. Vi skrattade en del när vi skulle följa efter varandra men när vi skulle stirra tyckte jag att det kändes lite obehagligt och jag kände mig oförskämd som stirrade. Samtidigt kan det bli väldigt intressanta diskussioner om man gjorde en liknande övning med barnen eftersom alla tolkar olika.

 

Senare delades vi upp i grupper och fick välja ut en barnbok. Därefter läste vi den i gruppen och var och en fick säga vad de upplevde att boken handlade om. Vi valde ”Grodan hittar en vän” av Max Velthuijs som skrivit flera böcker om Grodan. I den här boken hittar Grodan en nalle som inte kan prata och som inte vet hur man leker. Boken är väldigt enkel men kan tolkas på olika sätt. Jag tänkte att man skulle kunna dra paralleller mellan Nallens förmåga att kunna prata med ett barn som inte pratar svenska. Grodan ser förbi det Nallen inte kan och vill hjälpa Nallen medan de andra figurerna i boken till en början är avståndstagande mot Nallen. Det är först när Nallen lärt sig prata och leka som han blir intressant hos de andra karaktärerna.

 

Slutligen fick vi planera tre övningar vi skulle vilja genomföra med en barngrupp utifrån ett dramaförlopp. Det handlar om att man ska inleda genom att väcka intresse hos barnen och sedan introducerar man det gruppen ska göra och tar hjälp av olika medier för att skapa spänning. Det ska hela tiden vara en röd tråd som går mellan aktiviteterna för att det inte ska bli ”hackigt”, det ska finnas en tydlig början och slut.

 

 

 
 

Hur kan jag göra för att undvika att förlora barnasinnet och fortsätta leka med barnen?

Jag tror att det är viktigt att man vågar att vara ”barnslig”. När jag sitter med barnen använder jag mig ofta av min röst för att vara löjlig eller att göra tokiga miner som barnen kan skratta åt. Jag har även märkt att när man leker specifika lekar med barn som mamma, pappa barn är det ibland svårt eftersom leken inte följer någon ram utan det som styr leken är det som barnen i stunden är intresserade av. Under en fältdag ville barnen att jag skulle vara mamman i leken och det enda vi gjorde var att äta mat. Just de barnen som lekte leken tyckte att det var kul att laga mat och att duka bordet. När jag försökte att hjälpa till genom att utveckla leken var det ett mindre barn som inte förstod hur jag menade och blev upprört när ett annat barn tog tallrikarna som skulle diskas i leken. Då kände jag att det är viktigt att känna av vilka barn man leker med så att jag vet när jag kan ge tips på hur vi ska fortsätta och när jag ska ta ett steg bakåt och låta barnen styra allt själva.  

 

Förskolan ska sträva efter att varje barn...

utvecklar sin skapande förmåga och sin förmåga att förmedla upplevelser, tankar och erfarenheter i många uttrycksformer som lek, bild, rörelse, sång och musik, dans och drama. (Läroplan för förskolan, Lpfö 98 rev.2016 s.10)

 

Referenser

Läroplan för förskolan Lpfö 98. [Ny, rev. uppl.] (2016). Stockholm: Skolverket

Tillgänglig på Internet: ">http://www.skolverket.se/om-skolverket/publikationer/visa-enskild-publikation?_xurl_=http%3A%2F%2Fwww5.skolverket.se%2Fwtpub%2Fws%2Fskolbok%2Fwpubext%2Ftrycksak%2FBlob%2Fpdf2442.pdf%3Fk%3D2442

 

 

1Gunilla Fihn, Drama att åskådliggöra genom handling, på Campus Varberg den 7 oktober 2016

RSS 2.0