Workshop: Drama 2

Under det andra dramapasset började vi med att förbereda oss inför redovisningen av den valda aktiviteten som vi planerade under föregående dramapass. Jag hade med mig en nalle medan en annan i min grupp hade med ett rött linne. Tanken var att nallen skulle påminna om den i boken som vi valt. Efter att alla grupper redovisat diskuterade vi i helgrupp det som vi tyckte var bra och hur man kunde utveckla idéerna. Vi fick även en hel del goda råd om saker att tänka på vid planerade aktiviteter.

 

Tips dramaförlopp: 
  • Vara tydlig och tala om vad man ska göra

  • Tala i presens: ”Vi tar varandra i händerna”, ”Vi ställer oss i en cirkel”

  • Påminna om vad vi gjort, återkoppla för att skapa känsla av sammanhang.
  • Fundera över vad man ska säga, vissa ord är känsloladdade varpå man bör vara förberedd på hur man ska bemöta eventuella känslor som kan uppstå.
  • Skapa utrymme för känslor, reflektera över sina egna känslor och låt barnen få prata (om de vill) om sina.
  • Gardera dig inte, utgå från att barnen klarar av uppgifterna
  • Våga stå vid sidan om, finns det någon risk att det blir laddat om jag som pedagog är med i leken? Vem ska paras ihop med ”fröken”? 1

 

 
Förskolan ska sträva efter att varje barn utvecklar sin skapande förmåga och sin förmåga att förmedla upplevelser, tankar och erfarenheter i många uttrycksformer som lek, bild, rörelse, sång och musik, dans och drama. (Läroplan för förskolan, Lpfö 98 rev.2016 s.10)

 

Referenser
Läroplan för förskolan Lpfö 98. [Ny, rev. uppl.] (2016). Stockholm: Skolverket
http://www.skolverket.se/om-skolverket/publikationer/visa-enskild-publikation?_xurl_=http%3A%2F%2Fwww5.skolverket.se%2Fwtpub%2Fws%2Fskolbok%2Fwpubext%2Ftrycksak%2FBlob%2Fpdf2442.pdf%3Fk%3D2442

1 Gunilla Fihn. Drama 2 på Campus Varberg den 11 oktober




Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0