Föreläsning: Drivhuset
I en övning som handlade om en kaffekopps olika användningsområden fick vi öva på att tänka utanför boxen. I par fick vi brainstorma för att hitta på tio olika sätt man kan använda en kaffekopp och vi märkte snabbt hur begränsade vi var i vårt tänkande. Men jag och min kurskamrat kom fram till att man kunde använda en kaffekopp till att: mäta, använda som mall för att göra cirklar, kakform, krossa och göra mosaik eller att använda som kruka.
Vi fick alla ett varsitt A3 med en cirkel som var indelad i fem tårtbitar. Det var en möjlighetskarta där vi fick fylla i tre saker i vardera bit. Det var bland annat vilka färdigheter och kunskaper vi har, våra erfarenheter, vilka resurser och kontakter vi hade och våra intressen. Det var svårt i början när vi skulle fylla i cirkeln men ju fler ord vi skrev ner desto lättare blev det. Jag har svårt att erkänna att jag är duktig på vissa saker, men kände att jag faktiskt får säga att jag är bra på vissa saker som andra kanske är mindre duktiga på. Det kan kopplas till läroplanen för förskolan (lpfö98, rev.2016, s.7) där det framgår att förskolan ska ge barnen stöd i att utveckla en positiv uppfattning om sig själva.
Referenser
Läroplan för förskolan Lpfö 98. [Ny, rev. uppl.] (2016). Stockholm: Skolverket
Tillgänglig på Internet: http://www.skolverket.se/om-skolverket/publikationer/visa-enskild-publikation?_xurl_=http%3A%2F%2Fwww5.skolverket.se%2Fwtpub%2Fws%2Fskolbok%2Fwpubext%2Ftrycksak%2FBlob%2Fpdf2442.pdf%3Fk%3D2442
1Nicklas Hagström, Idégenerering didaktiskt material på Campus Varberg den 4 oktober 2016