Studiebesök på Komedianten
Vad är konst för mig?
Det första jag kommer att tänka på när jag hör ordet konst är så kallad traditionell konst såsom Monet och Cezanne. Men konst kan lika gärna vara en teckning eller en skulptur som ett barn skapat. Konst är väldigt individuellt, det är upp till betraktaren att tolka konstverket och bilda sin egen uppfattning.
Under den andra delen av besöket delades vi upp i grupper om fyra, därefter fick vi två bilder som vi i gruppen skulle definiera utifrån hur bilden fick oss att känna. Den ena bilden var ett urklippt blått papper med ”taggar” vilket fick oss i gruppen att tänka på känslan arg. Den andra bilden hade vit bakgrund och svarta ”krumelurer”. Vi tolkade den som förvirrande. När vi definierat bilderna skulle vi se om vi kunde koppla bilderna till något av konstverken på utställningen. Vi skulle även argumentera för varför vi tyckte att bilden och konstverket passade ihop.
Jag tyckte att det var en väldigt bra övningen eftersom det inte fanns något rätt eller fel. Därför skulle man kunna göra en liknande övning med barnen. På så sätt skulle man kunna öppna upp för samtal om hur konsten påverkar våra känslor. Vad ser vi? Vad känner vi? Vad är det för tankar som bildas hos oss när vi ser konst?
Vi fick även en föreläsning med Jennie Elmén som är bibliotekarie på Komedianten. Hon berättade om samarbetet mellan bibliotek och förskolor där bibliotekarier ibland åker ut på föräldramöten för att informera om litteratur samt vikten av att läsa för barn i förskoleåldern. Elmén tog upp att barns genomsnittliga ordförråd består av cirka 7000 ord när de börjar skolan. Läser man regelbundet för barn, kring 10 minuter per dag, ökar man barnens ordförråd och vid skolstart kan barnet cirka 15000 ord.
Jag kände igen studien från en tidigare kurs men blir fortfarande lika förbluffad när jag hör vilken skillnad det blir av att ”bara” läsa för barn. Min erfarenhet är att böcker ligger tillgängliga för barnen men att det sällan är särskilt inbjudande då böckerna ligger i en miljö som inte är optimal för att sitta och läsa i. När det väl läses för barnen är det oftast under vilan efter maten för att barnen ska komma ner i varv. För de barn som inte vill ta det lugnt efter maten blir högläsningen snarare som ett tvång och används böckerna enbart till att få barnen att koppla av tror jag att det kan det bli svårt att få barnen intresserade av litteratur.
Förskolan skall sträva efter att varje barn känner delaktighet i sin egen kultur och utvecklar känsla och respekt för andra kulturer
(Läroplan för förskolan, Lpfö 98 rev.2016 s.9)
Referenser
Läroplan för förskolan Lpfö 98. [Ny, rev. uppl.] (2016). Stockholm: Skolverket
Tillgänglig på Internet: http://www.skolverket.se/om-skolverket/publikationer/visa-enskild-publikation?_xurl_=http%3A%2F%2Fwww5.skolverket.se%2Fwtpub%2Fws%2Fskolbok%2Fwpubext%2Ftrycksak%2FBlob%2Fpdf2442.pdf%3Fk%3D2442
1 Marie Bendroth Karlsson. Barn och konst. Campus Varberg den 6 oktober 2016