Workshop Textil 1 och 2

Textil 1

Under det första passet fick vi arbeta med ull. Catherine Berg1 visade bilder på hur ull används av bland annat nomader. Ull väger inte mycket när det är behandlat och är väldigt isolerande vilket innebär att den håller värmen.

Vi delades upp i grupper och uppgiften var att tova en tavla där inspirationen skulle komma från en saga eller en sång. Vi valde ”en kulen natt”. Innan vi satte igång och jobbade visade Catherine Berg hur man kan lägga ullen så att tavlan blir stabil och inte faller isär. Hon förklarade även att det är viktigt att ullen är jämt fördelad så att det inte ska bli en grop. Ett bra knep för att veta om det är jämt utan att använda ögonen är att blunda och känna på ullen. När man tar bort ett sinne förstärks de andra och då kunde vi känna oss fram var det saknades ull.

 

Vi testade även på att göra egna 3D figurer. Personligen tycker jag att det var svårare eftersom jag hade svårt att få ullen att fästa och få en jämn form. Innan vi avslutade första passet fick alla grupper berätta kort om hur man kan använda ullplattorna i förskolan och vilka moment som vi kan få in under skapandet och när man använder den färdiga produkten.

 

 

 
 
 

Exempel på hur man kan använda ullplattor:

 

  • Bild: Barnen kan få arbeta i grupper och tillsammans bygga ihop en bild, av exempelvis ett fotografi eller en bild från en bok. Genom att använda olika färger som läggs över varandra får barnen en erfarenhet om hur färger påverkar varandra och bildar nyanser.

  • Språk: Om man gör ullplattor med sånger eller sagor skulle man till exempel kunna hänga upp dem på väggen så att de mindre barnen kan peka på. Då kan även de barn som inte kan uttrycka sig med ord få vara delaktiga och välja.

  • Matte: Ullplattor med former som kan användas när man arbetar med geometri. Ullplattorna är väldigt lätta och ändå stabila därför kan ett barn med lätthet bära med sig en ullplatta om man genomför en övning där barnet ska hitta en specifik form i rummet.

 

Jag har aldrig tidigare arbetat med ull så det var roligt att få prova på något helt nytt. Dock ställer jag mig frågande till hur det skulle fungera att arbeta med i en barngrupp. Det är många moment och det tar rätt lång tid att färdigställa plattan. Jag funderar över om man kan arbeta två och två där man delar upp momenten så att två barn börjar med att göra ena delen medan två andra sitter med något annat projekt. När det sedan är dags att göra nästa del kanske de kan byta med varandra. På så sätt kan man göra flera ullplattor och då kan barnen få erfarenhet av hela processen.

 

 

Textil 2


 

På eftermiddagen fick vi en genomgång i hur man skapa egna mönster. Därefter fick vi fria händer att trycka mönster med hjälp av olika stämplar och rollers. Vi fick även tipset att man enkelt kan skapa sina egna stämplar till exempel genom att dela en rå potatis och skära ut ett mönster i den. Vill man skapa ett annorlunda mönster kan man ta en träkloss och linda någon form av tråd runt. När man sedan doppar tråden i färg blir det härliga mönster eller rapporter som innebär att man repeterar ett mönster.

 

Att göra sina egna stämplar är enkelt eftersom man kan låta barnen välja ut vardagsobjekt att använda. Det kan vara hårda saker såsom bestick, rullar, degformar och så vidare till mjuka saker så som svampar.

 

 

Jag tycker att det var roligt att skapa mina egna mönster men eftersom jag ställer höga krav på mina alster var jag inte helt nöjd med mitt slutresultat. Men jag var glad att jag testade på något nytt och att jag vågade mig på att göra ett mönster trots att jag inte hade en bild i huvudet på hur slutresultatet skulle se ut.

 

 

 

Förskollärare ska ansvara för att arbetet i barngruppen genomförs så att barnen – ges förutsättningar för utveckling och lärande och samtidigt stimuleras att använda hela sin förmåga (Läroplan för förskolan, Lpfö 98 rev.2016 s.11)

 

Referenser

1Catherine Berg, Workshop Textil 1 på Campus Varberg den 9 september 2016

 

Läroplan för förskolan Lpfö 98. [Ny, rev. uppl.] (2016). Stockholm: Skolverket
T
illgänglig på Internet: http://www.skolverket.se/om-skolverket/publikationer/visa-enskild-publikation?_xurl_=http%3A%2F%2Fwww5.skolverket.se%2Fwtpub%2Fws%2Fskolbok%2Fwpubext%2Ftrycksak%2FBlob%2Fpdf2442.pdf%3Fk%3D2442




Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0